Om

21 oktober 2012

Minnen

Ofta, ofta fick min syster och jag ugnspannkaka med mammas hemkokta äpplemos till när vi var små. Miss June och frk Julie blev också gödda med ugnspannkaka, även om jag inte kokade så mycket äpplemos just, när de var små. Smidigt och snabbt och enkelt och pannkaka (!) utan att behöva stå vid spisen i timtals - jag förstår precis varför mamma tyckte det var ett bra mellanmål. Men så en dag... kunde vi inte äta ugnspannkaka längre. Jag gjorde väl några tappra försök, som alla föll platt ner i långpannan. Ända tills häromdagen när jag surfade runt och hittade detta recept, som faktiskt funkar. Varsågoda  - för mej öppnas minnesdörren till barndomens glada dagar...




Ugnspannkaka 2-3 p

4 ägg
4 dl mjölmix (Finax ljusa)
1 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
nypa salt

Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Häll i hälften av mjölken och vispa slätt. Knäck i äggen, resten av mjölken och vispa tills allt är ordentligt blandat. Häll i smord långpanna och grädda mitt i ugnen, 210 grader, i cirka 30 minuter.





Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...