Om

16 maj 2015

Easy as pie

Vi är överens om att det är gott med paj. Vad vi inte var överens om igår var vad det skulle vara i pajen. Från tomat och lök via ost och skinka till lax och spenat, det var bara att åka och handla. När jag rotade fram övriga ingredienser i kylen hittade jag lite Pimm's från förra sommaren. Åh, solen skiner och vad gott det skulle vara med Pimm's cup. Tillbaka till affären för att köpa lime och Ginger Ale. Vi åt middag beyond fashionabelt sent igår.



Min lax- och spenatpaj


100 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl havremjöl
1 1/2 dl mandelmjöl
2-3 tsk fiberhusk
nypa salt 

200 g rökt eller gravad lax, jag tog 100 av varje 
2 påsar babyspenat
5 stjälkar vårlök
3 ägg
2-3 dl grädde
1 dl riven ost
salt, svartpeppar
olivolja att steka i

Nyp ihop pajdegen och tryck ut i pajform. Jag fick dutta på lite extra havremjöl för att få ut den, degen blev rätt kletig. Förgrädda skalet på 200 grader i 10 minuter. Fräs finstrimlad vårlök i lite olivolja och låt spenaten mjukna med lite i taget. Lägg det gröna i botten på pajskalet. Strimla laxen och lägg ovanpå, vispa ihop äggstanningen och slå över. Grädda 35-40 minuter, tills pajen fått fin färg och fyllningen stelnat. Vi skulle egentligen ha penslat pajskalet med pesto, men det glömde jag. Serverade därför en sås med pesto och yoghurt till istället. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...