Om

10 maj 2015

Supersöndag


Vi hade en fantastisk vecka i Paris, vilken stad! Mat och vin och promenader och sightseeing och framför allt, jag fick prata franska igen. Det var några år sedan sist, men efter en knackig start kom jag igång på slutet av veckan. Och då var det såklart dags att åka hem. I fredags var jag ute på nya äventyr. Min syster och jag åkte till Köpenhamn för lite shopping, mycket fniss och några glas bubbel. Supermysigt hade vi och vi planerar redan att göra om det till hösten. En ny slags tradition...
Efter dessa glada utflykter ligger jag galet mycket efter med allt här hemma, men istället för att städa, tvätta, klippa gräset eller byta däck på bilen (hmmm...) har jag stått i köket. Det har blivit kikärtsgryta med lammfärsbullar, grönsaksrestsoppa och minilasagne. Borde egentligen ha bakat bröd till miss June också eftersom det var evigheter sedan sist, men jag glömde såklart att köpa jäst. Alla recepten kommer från Ulrika Davidsson böcker eller blogg. I love hennes fräscha mat!

Kikärtsgryta med lammfärsbullar 4 p 


Lammfärsbullarna

1 vitlöksklyfta
500 g lammfärs
1 tsk malen spiskummin
1 tsk malen koriander
1 tsk paprikapulver
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 krm chilipeppar

Soppan

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
2 tsk curry
2 tsk malen spiskummin
1/2 tsk salt
1 tsk flytande honung
3 dl vatten
1 burk kokosmjölk
1 kartong kikärtor
salt, svartpeppar
1 röd paprika
1/2 blomkål
1/2 broccoli
1/2 dl hackad persilja

Lägg färsen i en skål och pressa i vitlök. Blanda ner kryddorna ordentligt, det går enklast direkt med händerna (nytvättade såklart). Rulla små fina bollar och ställ åt sidan.
Finhacka lök och vitlök och fräs i oljan i en rejäl gryta. Späd med kokosmjölk och vatten. Låt puttra. Under tiden steker du lammfärsbullarna i lite olja, de ska bara brynas, inte bli genomstekta. Stjälp ner i grytan allt eftersom de blir klara. Skölj kikärterna noga i kallt vatten och rör ner i grytan. Salta och peppra. Puttra medan du skär grönsakerna i lagom stora bitar. Vänd försiktigt ner det gröna tillsammans med curry och spiskummin och koka ytterligare cirka 10 minuter. Servera soppan/grytan i skålar med finhackad persilja.


Grönsaksrestsoppa


Det enklaste du kan göra. Efter att ha fått lite blast och stjälkar över från blomkål, broccoli, lök, purjolök, squash, paprika, purjolök och aubergine, sköljde jag allt noggrant och kokade det med vatten och kycklingbuljongtärning tills det var mjukt. Mixa, krydda med salt och peppar. Klart! 

Minilasagne har jag gjort tidigare och det receptet hittar du här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...