Om

28 augusti 2013

resto

Som ni vet går miss June och jag inte särskilt ofta ut och äter. En och annan fika funkar på välkända ställen, men att äta "riktig" mat skrämmer iaf mej litegrann. Förutom gluten tål jag inte heller sojaprotein och nötter.
Så här kan det vara. Spontana luncher på stan kan bli alldeles underbara, som när alla soppor i soppköket visar sej vara glutenfria och jag får en trave riskex istället för bröd. Omtänksamt, eller hur? Det kan också vara så att en förbeställd glutenfri soppa inte innehåller gluten, men man får inte heller bröd eller pannkaka till som de andra i sällskapet fick. Kocken/restaurangen tyckte visst att det räckte att reda soppan med maizena. Jag blev sur. Och jag förväntas betala lika mycket som om jag hade fått en pannkaka och bröd till.
Häromkvällen var jag på bankett och hade meddelat köket att jag behövde specialkost. Kocken gick runt med mej och gick igenom vad alla rätter på det dignande bordet innehöll, jag kunde äta det mesta. Jag blev glad! Jag fick också rejält med glutenfritt bröd till. När det var dags för dessert bjöds det äppelkaka, som jag inte kunde äta, och det fanns inte något sött alternativ till mej. Jag blev sur.
Hur tänker ni kring det här? Har man rätt att begära att få samma urval som alla andra till samma kostnad? Eller ska man vara glad att det finns glutenfria alternativ överhuvudtaget? Är det en mänsklig rättighet att kunna äta "fritt" som alla andra eller är det ett i-landsproblem...?

4 kommentarer:

Kjersti sa...

Nog tycker jag man har rätt att få ett acceptabelt alternativ, i synnerhet om man har sagt till i förväg. Tycker det är viktigt att vi i tid och otid påpekar - på caféer, resturanger, hotell - att det bör finnas alternativ. Det är så pass vanligt nuförtiden att behöva glutenfritt eller laktosfritt så det är egentligen lite märkligt att så många ställen fortfarande är så okunniga. Vi får hjälpas åt med korståget!

missjuneochjag sa...

Tack Kjersti för din kommentar!
Fick fin respons också från Celiaki-nätverket på Facebook. Erfarenheterna är delade och det verkar bero lite på var i landet man bor. Jag tycker som många andra att det är uselt att inte bli serverad alternativ när man i förväg anmält sitt behov av specialkost. Jag blir också sur när jag ska behöva betala lika mycket som alla andra när jag erbjuds hälften av vad de bjuds. Ibland orkar jag inte bråka och vara grinig, utan äter hemma innan jag går ut. Ibland, som idag, blir jag galen och stridig!

Unknown sa...

Nej usch o fy! Blir arg när jag läser ditt inlägg. Hos oss på vår gårdsbrunch är ni välkomna, det finns alltid glutenfria alternativ, och finns det inte framme så ser vi till och ordna det!
Hoppas du får bättre service nästa gång! KRAM!

missjuneochjag sa...

Jag blir också arg Cissi! Kommer gärna förbi och lunchar hos dej när tillfälle bjuds. Jag jobbar på att tuffa till mej, för det mesta sänker jag de glutenovänliga restaurangerna med mun-till-mun-metoden...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...