Om

19 augusti 2013

fibrer

Om du som jag ibland längtar efter ett bröd med lite "tugg" i är det här väl värt att testa. Låt dej inte skrämmas av den långa ingredienslistan - det är väldigt lättbakat. Och det blir jättegott!



Frukt- och fröbröd


3 1/2 dl naturell fil
½ msk bikarbonat
1/2 dl lingonsylt, lättsockrad
1/2 dl mörk sirap
2 1/2 dl grov mix (Finax gröna)
1/2 dl Fibrex
1 1/2 dl krossat bovete
1/2 dl krossat linfrö
1/2 dl Pofiber
1 1/2 dl solrosfrö
1 1/2 dl pumpakärnor
2 tsk salt
6-8 torkade aprikoser, klippta i småbitar

Blanda först fil och bikarbonat och rör sedan i lingon och sirap. Tillsätt sedan övriga ingredienser och blanda väl. Häll upp i smord brödform och grädda i nedre delen av ugnen, 175 grader, i ca 50 min. Stjälp upp brödet på galler och låt svalna under bakduk. Skiva och styckfrys det bröd som inte går åt på bakdagen.

2 kommentarer:

Kjersti sa...

Låter som ett bröd i min smak, jättegott! Har faktiskt gjort något liknande - med inspiration från resturang Fåfängan där jag åt ett väldigt gott glutenfritt bröd. I morgon har jag ett annat brödrecept på bloggen som jag tror du också skulle gilla. Min nya favorit. Ha det bra! Idag skiner solen, åtminstone här i Uppsala!

missjuneochjag sa...

Härligt Kjersti! Mycket enkelt att blanda ihop och därmed helt i min smak också. Jag väntar med spänning på ditt nya recept, så kul att få testa lite nytt.

Må så gott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...