Om

20 augusti 2013

bara nästan

Någon sa kokos. Åh, vad gott med kokos i bullar istället för den vanliga kanelfyllningen. Det måste jag göra, tänkte jag och slutade sedan lyssna. Nu står jag här och ska baka "kokosbullar". Eftersom jag inte lyssnade klart vet jag inte vad bullarna skulle vara fyllda med förutom kokos. Smör? Ja, och säkert också lite socker... Hmm, men har tydligen inte kokos hemma? Som vanligt när jag ska göra något spontant, finns inte det jag tror i skafferiet. Så. Mantagervadmanhaver-bullar utan kokos och kanel.

Bullar cirka 35 st


1 pkt jäst (röda sorten såklart)
5 dl kall mjölk
2 msk fiberhusk
1 dl vit sirap
1 tsk stötta kardemummakärnor
1/2 tsk salt
150 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl kesella
1100 g mjölmix

Fyllning

100 g halvsmält smör
2 dl florsocker
saften av en halv citron
1 msk vaniljsocker

1 ägg att pensla med

Smula ner jästen i en bunke. Häll på den kalla mjölken och rör tills jästen löst sej. Häll i fiberhusk och rör om ordentligt. Låt stå 10 minuter. Blanda ner sirap, kardemumma, salt, smör och kesella. Tillsätt det mesta av mjölet, spara lite till utbakningen. Arbeta degen kraftigt i 5-10 minuter. Strö ut mjöl på arbetsbord och knåda igenom. Dela i två delar och kavla varje del till en rektangulär platta. Blanda ihop fyllningen och smeta ut hälften på varje del. Rulla ihop från långsidan och skär i 3 cm breda bitar och lägg bullarna i formar på plåtar. Jäs övertäckta i 1 1/2 till 2 timmar. 
Pensla bullarna med uppvispat ägg, grädda mitt i ugnen, 250 grader, i 12-14 minuter. Låt svalna under dukar. 







Förresten - både miss June och frk Julie blev väldigt glada över att det i n t e var kokos i. De gillar visst inte det i bullar. Slingrade över lite glasyr av smör och florsocker över de färdiggräddade och kalla bullarna och alla var glada. Slut. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...