Om

6 augusti 2013

viva España...?

Vi flög till Spanien. När Sverige var som vackrast, soligast och varmast, då stack vi. Vi som sååå sällan åker någonstans passade på att lämna landet under de finaste sommarveckorna hemma på länge. Nåja, miljöombyte förnöjer.
Spanien har ändå lite koll på det här med gluten. Se bara så många fina glutenfria varor vi hittade i affären.

Creme fraiche

Gazpacho

Choklad

Chips

Serranoskinka

Jag tycker faktiskt att det är lite gulligt. Att hitta de klassiska produkterna som man gärna vill hitta utan gluten, typ bröd och pasta lyckades vi i.n.t.e. lika bra med. Eller jo, i en affär fanns ett slags vaccumförpackat bröd utan gluten, lite mjölmix och några Marieliknande kex i en annan. Allt innehöll sojaprotein. Eftersom jag inte heller tål det, var jag extra glad att jag knött ner lite knäckebröd, pasta och mjölmix i packningen. För när jag säger att allt innehöll sojaprotein så menar jag faktiskt nästan a.l.l.t. Köttfärs, kött (ja, rent kött), salami, korv, kyckling... Jag levde på fisk, frukt, grönsaker och gazpacho i stora lass - och mår bättre än på länge!

3 x lunch

Varför kan man inte köpa 25 olika sorters gazpacho här hemma i affären på sommaren? Det är ju den bästa lunchen ever. Nu har jag gjort egen efter det här receptet igen och ställt i kylen.



2 kommentarer:

Unknown sa...

Creme fraiche utan gluten? Det var väl inget nytt? :)
Välkommen hem kära vän!
Kram

missjuneochjag sa...

Tackar!
Nämen just därför lite gulligt med "sin gluten"-märkningen. Brukar ju knappast vara gluten i vare sej skinka eller chips och absolut inte i crème fraiche =))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...