Om

12 oktober 2012

Frukostfix

Havre är tillbaka i affären och jag "firade" med havregröt till frukost. Jag tycker havregrynsgröt är godast. Nu har jag fått tillfällle att testa både quinoa och bovete och hirs, men det är inget för mej. Havre är b.ä.s.t.a! Jag känner mej mjuk och varm och go hela förmiddagen, inte undra på att jag saknat havren.

Till miss June och frk Julie fixar jag müsli istället.

Lagom lyxig müsli


1 liter glutenfria havregryn (Semper)
100 g mandel eller valnötter
1 dl linfrö 
2 dl solrosfrön
1 dl kokosflingor
1 1/2 dl råsocker
2 dl vatten
5 msk neutral olja (typ mild rapsolja, inte olivolja)
2-3 dl mjuka russin

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka mandeln. Lägg hacket i en stor bunke tillsammans med havre, solrosfrön, linfrön och kokos. Blanda runt. Vänd ner sockret och rör runt igen. Blanda vatten och olja och skvätt det över blandningen i bunken. Krama med handen så att fukten tränger in. Bred ut i lätt smord, stor långpanna. Sätt in mitt ugnen och ställ klockan på 30 minuter. Ta ut och blanda runt minst tre ggr under tiden så att müslin blir jämnt rostad. Låt kallna. Blanda i russinen och förvara i burk med luftätt lock.







Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...