Om

11 oktober 2012

Höstglöd

Det finns nästan inget vackrare än höstdagar som denna och jag dröjer mej kvar i trädgården lääänge efter skogspromenaden. Sopar lite löv, andas in den krispiga luften och ställer undan trädgårdsmöblerna som inte kom till så stor användning denna sommar. Drömmer lite om nästa sommar. Det blir fort mörkt och magen kurrar. Ikväll är jag inte så sugen på att koka för länge i köket, det får bli något snabblagat. Jag hittade ett nytt recept med pasta jag vill testa.

Pasta av valfri sort - jag tog idag Orgran, som är gjord på fullkornsris och bovete. Känns sunt. Koka enligt förpackningen.




Vegetarisk sås med röda linser


1/2 gul lök
olja/smör att steka i
1 morot (jag rev i lite squash också)
1 burk finkrossade tomater
1 dl röda linser
salt, svartpeppar, oregano, chiliflakes (!)

Finhacka lök och stek den glansig i oljan/smöret. Riv i moroten (och squash). Tillsätt tomterna, häll i linserna och sjud i 10 minuter. Späd med lite vatten om det behövs (det behövs). Linserna ska helst inte koka sönder.

Servera med pastan och massor av riven (parmesan)ost.



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...