Om

26 oktober 2012

Barndomsmat

När jag var liten fick vi ibland "exotiska" crêpes till middag. Pannkakor fyllda med köttfärs, grönsaker, svampstuvning och what not. Jag minns faktiskt inte om jag ens tyckte att det var särskilt gott, men vi pratade om detta på jobbet häromdagen. Den ena efter den andra fyllde på med minnen om crêpes och plötsligt blev jag väldigt sugen på att servera frk Julie och miss June min barndomsmat. Fixar lite stuvning på trattisarna från frysen, steker tusen pannkakor (måste ju vara världens långsammaste mat att göra, eftersom man måste gulla med dem hela tiden...) och gratinerar. Vips förflyttas jag minst 30 år tillbaka i tiden... eller 15 menar jag.

Trattkantarellstuvning


trattisar från frysen
1/2 gul lök
salt, peppar, curry
slurk vitt vin
1 burk crème fraiche
smör att steka i
riven ost

Låt vätskan från svampen koka bort. Finhacka lök. Klicka i smöret, fräs svampen och löken och krydda med salt, peppar och curry. Skvätt över lite vin och sjud tills vinet kokat in. I med crème fraiche, låt tjockna. Strö på lite riven ost på pannkakan, klicka på stuvning, rulla ihop och lägg i smord ugnsfast form. Strö över ost och gratinera ett par minuter tills osten bubblar och fått lite färg. Servera med sallad.






Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...