Om

5 september 2012

The Knäckebröd

Glutenfritt knäckebröd smakar damm och sågspån, så är det bara. Jag saknar "riktigt" knäckebröd och till min stora L.Y.C.K.A hade en av mina fantastiska kollegor bakat glutenfritt knäckebröd till mig en dag. Den omtanken!
Sedan dess bakar jag detta mycket goda knäckebröd med ojämna mellanrum. Om jag har bakat det femtio gånger, så har jag säkert glömt flingsaltet och pumpafröna minst 25... Det blir gott ändå.

Fröknäcke


2 dl glutenfri mjölmix 
(jag har testat olika mixer, men tycker Finax grova blir bäst. Och man känner sej lite nyttig).
1 dl sesamfrön
1 dl solrosfrön
1/2 dl linfrön 
1 krm salt 
2 dl varmt vatten
1/2 dl rapsolja

Blanda allt. Det ska bli en lättflytande smet. Fös ut så tunt som möjligt på bakplåtspappersklädd plåt, strö på lite flingsalt och pumpafrön. Grädda ett snäpp över mitten i ugnen i 150 grader, cirka en timme, tills det fått fin färg och känns torrt. Bryt i lagom bitar när det svalnat - om du kan vänta så länge...




Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...