Om

21 september 2012

Bröd från sjuksängen

Idag är jag sjuk. Tillräckligt sjuk för att inte kunna jobba men inte sjuk nog för att inte bli lite rastlös av att bara vara hemma. Eftersom brödlådan i frysen snart är tom, passar jag på att experimentera lite i köket. Jag orkar inte hålla på och gulla för mycket med bakningen och därför blir det bra att baka med kall degvätska. Degen mår bra av att stå i sin bunke och jäsa halva dagen och jag kan samla kraft under tiden - p.e.r.f.e.k.t! Resultatet blev fantastiskt goda brödbullar så varsågoda;

Lazy bread


5 dl kallt vatten
25 g jäst
1 tsk salt
2 msk honung
1 dl pofiber
1 dl fibrex
1/2 dl solroskärnor
1/2 dl olivolja
7 dl glutenfri mjölmix

Smula ner jästen i en bunke med saltet och honungen. Lös upp en stund, slå på vattnet och rör tills jästen lösts upp helt. Blanda ner pofiber och fibrex och låt svälla ett par minuter. Blanda ner solrosfrön, olja och mjöl. Jag hade lite Finax havrebrödsmix kvar så jag tog cirka 4 dl av det och 3 dl av Sempers mix. Arbeta degen väl, som vanligt gärna i maskin. Låt jäsa ett par timmar (eller över natt i kylen). Fördela i muffinsplåt och toppa med lite pumpafrön. Grädda i 200 grader ett snäpp över mitten i ugnen cirka 15 minuter.






Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...