Om

29 september 2012

Lyxig lång lat lördag

Jag ä.l.s.k.a.r. helgfrukost. Känslan av att kunna sitta kvar hurlängesomhelst är underbar. Och man tar en macka till. Och man häller upp ytterligare en kopp. Och man läser lite till... Jag saknar fortfarande min havre att göra bröd av, koka gröt av, göra müsli med, men jag tänker inte tjata mer om det. Det är väl likadant för alla glutisar ute i landet har jag förstått. Istället tänkte jag bjuda på scones! Visst är det härligt att kunna njuta nybakat direkt på morgonen och slippa vänta tusen timmar på att det ska jäsa klart. Den här degen kan också användas till korvbröd eller pinnbröd över öppen eld i skogen. Brödet är godast helt nybakat men går att frysa, även om smaken inte blir riktigt lika bra.

Scones


4 1/2 dl Semper mix (vilken sort som helst går bra)
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
50 g smör
2 dl mjölk

Blanda alla torra ingredienser och finfördela sedan smöret med fingrarna i blandningen. Tillsätt mjölken och rör snabbt ihop till en deg/smet. Ta med mjöliga händer (det är nästan omöjligt utan mjöl, det är v.ä.l.d.i.g.t. kladdigt) upp degen och dela i två delar. Platta ut till runda kakor direkt på plåt med bakplåtspapper. Nagga kakorna och skåra i fjärdedelar. Grädda i 250 grader i cirka 10 minuter.








Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...