Om

7 september 2012

Tabouleh typ...

Jag saknar couscous och bulgur. Men så för ett par år sedan hittade jag quinoan. Ja, jag vet att det inte har samma struktur och smak som bulgur, men det går att behandla och använda på samma sätt. Så jag låtsas att det blir tabouleh till middag. Denna lilla "sallad" är perfekt att sätta fram på buffébordet och som tillbehör till fågel, fisk eller mittemellan.

Koka upp vatten, tillaga quinoan enligt förpackningens instruktioner. Istället för salt slänger jag i en halv buljongtärning. Häll den nykokta quinoan i en skål. Slå över några matskedar olivolja som vispats ihop med en halv pressad citron. Salta och peppra.  Låt stå, men rör om då och då så det hela håller sej fluffigt.

Finhacka massor av persilja och mynta. Vänd ner i den avsvalnade quinoan tillsammans med hackade tomater, lite finhackad rödlök kanske, oliver, fetaost i bitar eller halloumi som du stekt gyllenfrasig i olivolja, eller varför inte chèvre som miss June Ä.L.S.K.A.R.


2 kommentarer:

Nissan sa...

Quinoa har fantastiskt många fina egenskaper. Under vår detox har vi till och med gjort gröt på Quinoa, det var inte alls dumt. Ska lägga upp recept på det snart.. :)

missjuneochjag sa...

Det ser vi fram emot! Annars funkar havregrynsgröt oxå fint =))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...