Om

9 september 2012

Lasagneformbröd

Fick nys på ett oprovat recept på bröd som passar perfekt att grädda i lasagneform (20x30). Även om jag inte är så förtjust i att jobba fram nya recept, ändrar jag gärna i andras så att jag får dem som jag vill ha dem. Detta bröd blev riktigt gott, fick till och med godkänt av frk Julie, som aldrig äter glutenfritt bröd annars.

Formbröd


25 g jäst (dela paketet diagonalt)
4 dl fingerljummet vatten
1 msk olivolja
1 msk honung
1 tsk salt
150 g Finax grova mjölmix 
300 g Finax havrebrödsmix
1 msk surdegspulver (oxå Finax). Vill du ha syrligare smak tar du med fördel några matskedar till.
1 msk blandade brödkryddor

Lägg jäst, salt, olja och honung i en bunke. Värm vattnet och mät upp mjölet. Lös upp jästen, häll ner mjölet och kryddorna och arbeta degen väl. Den behöver arbetas i 4-5- minuter och det underlättar om du har en assistent eller en kraftig elvisp. Smörj lasagneformen med olja, strö med havregryn eller pofiber och klicka i smeten. Ja, den är V.Ä.L.D.I.G.T. kletig, det underlättar om du doppar en slickepott i kallt vatten för att få ut smeten ordentligt i formen. Låt jäsa i en timme. Snitta brödet i fyrkanter, cirka 12 st, med en vass kniv. Spraya ytan med vatten, spraya lite i den förvärmda ugnen också för frasigare yta. Grädda i 15-20 minuter mitt i ugnen, 225 grader. Låt svalna utan bakduk och skär upp i bitar. Frys som vanligt in det som inte går åt på bakdagen.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...