Om

28 september 2012

Shoppingsoppa

Jag har shoppat för mycket. Gick loss ordentligt på Missoni på Lindex och skor, ja, hur kan man motstå rea på skor? Jag kan I.N.T.E!!! Jag skulle behöva äta soppa eller annan budgetmat fram till jul. Nu är det i sej inget straff för mej att leva på soppa, jag gillar soppa. Och vad är mysigare än att värma sej med en god soppa i det här rusket som viner runt fönsterkarmarna. Eftersom jag nästan enbart har shoppat till mej själv blir det nog också jag som får äta soppan. Miss June och frk Julie ska ju inte behöva lida för mina egoistiska shoppingsynder (men med pannkakor till efterätt kan det nog bli en och annan soppa till dem också). Jag har turen att vara med i en underbar bokklubb och eftersom vi har bjudit varandra på soppor vid våra träffar, har jag ett helt bibliotek med goda sopprecept. Så kära bokklubbare och ni andra fina, nu kommer det att bli lite goda sopprecept med ojämna mellanrum framöver.






Morotssoppa 4 p


1 gul lök
500 g morötter
2 potatisar
2 hönsbuljongtärningar
2 msk smör
1 l vatten

Jordnötspesto


1/2 chilifrukt (eller ta chiliflakes efter smak istället. Enklare och mindre risk att råka klia sej i ögat med chilifingrar)
1 dl salta jordnötter
saft av 1 lime
1 1/2 msk rapsolja
1/2 dl hackad koriander
ev lite salt

Skala grönsaker och dela i mindre bitar. Fräs löken glansig i smör i en stor kastrull. Tillsätt morötterna och fräs ytterligare en liten stund. Häll i hälften av vattnet, potatis och buljongtärningar och låt koka under lock i 20 minuter. Mixa soppan slät med stavmixer, tillsätt resten av vattnet och låt koka upp under omrörning.

Mixa ihop peston och servera den med soppan och ett gott bröd.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...