Om

2 september 2012

Bästa brödet - just nu

Mackmonstret miss June är på ingång och därmed är det dags för veckans brödbak. Miss June är inte kräsen, hon har trots allt ätit glutenfritt bröd i nästan hela sitt liv, och hon är glad om frysen är full av vilketbrödsomhelst till alla sina mackor. Själv äter jag faktiskt inte så mycket bröd sedan jag fick min diagnos, glutenfritt bröd är inte bröd liksom. Men ibland blir längtan efter en god smörgås för stor.

Egentligen gillar jag inte att experimentera så mycket när jag bakar, det är så tråkigt om det blir misslyckat och man måste slänga alltihop, men en sen kväll när macksuget var stort och skafferiet tomt på linfrön, var jag tvungen. Sedan dess har inget bröd blivit det andra likt, men jag har alltid använt receptet nedan som stomme. Jag har tagit havremjöl, grovt mjöl, fint mjöl, blandatallasortersomfinnsmjöl, Sempers mixer och Finax mixer och brödet blir A.L.L.T.I.D gott! Frasigt på ytan och lite lagom segt inuti.

Tekakor


5 dl mjölk
1/2 dl flytande margarin (använder jag aldrig, tar smält smör istället, cirka 50 g)
1/2 dl vit baksirap (har ibland använt några msk honung istället, funkade fint)
1 pkt jäst (jag använder alltid jäst för söta degar)
1 dl pofiber
1 dl Sempers havregryn
1 dl krossat linfrö (Fibrex funkar tydligen lika bra)
7 dl glutenfri mjölmix (som sagt vilken som helst, eller alla samtidigt)
1 tsk salt

Smula ner jästen i en bunke. Häll på salt. Värm mjölk, sirap och margarin fingerljummet. (Eller smält smöret och blanda med mjölken och sirapen och låt bli fingerljummet). Häll först i lite av smörmjölken i bunken och lös upp jästen. På med resten av vätskan, häll i pofiber och låt svälla någon minut. Använder du Fibrex så i med det nu också. Häll i lite mjöl i taget, degen ska, som alltid med glutenfritt, vara ganska lös. Arbeta en stund och låt sedan jäsa övertäckt tills degen når kanten på bunken. Ska villigt erkänna att jag mer än två gånger glömt bort att jag bakar och degen fått jäsa i både en och två timmar... brödet har ändå blivit jättegott!
Klicka ut degen på bakplåtspapper med hjälp av en matsked, 6-8 på varje plåt. Låt jäsa ytterligare 20 minuter och sätt ugnen på 225 grader.Grädda i mitten av ugnen i 10-12 minuter. Jag har varmluftsugn och kör dem i 180 grader cirka 10 minuter. Låt svalna på plåt under bakduk, så brödet inte blir torrt.




2 kommentarer:

Unknown sa...

Ska definitivt testa dina tekakor, låter mycket godare än mina fröbröd jag gjorde idag :D

missjuneochjag sa...

Tack söta Cissi! De blir faktiskt jättegoda, har dock inte testat med "glutenmjöl" ;))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...