Om

13 september 2012

Svamp

Jag gillar svamp. Jag önskar att jag hade varit en svampplockarmänniska, men jag verkar lida av någon slags svampplockarfobi. Det handlar mest om att jag är livrädd för att få med mej en dödligt giftig sort i korgen och sedan tillaga den och sedan äta den och sedan dö den plågsamma giftsvampdöden. Istället litar jag helt på att det är bättre att köpa svamp i affären. Igår kväll bjöd jag goa väninnan på en förhoppningsvis helt giftfri svampsoppa. Hoppas hon mår bra idag.

Latmajasvampsoppa med baconströssel


1 paket Kelda skogssvampsoppa
1/2 paket bacon
blandsvamp från affären, jag köpte kantareller och skogschampinjoner
crème fraiche
salt, peppar, färsk timjan till garnering

Stek baconet knaprigt. Lägg åt sidan att rinna av. Stek svampen på medelvärme tills all vätska kokat bort. Höj värmen, i med klick smör och låt få färg. Koka upp soppan och lägg i svampen. Strössla över baconet, garnera med lite timjan. Servera med gott bröd och en klick crème fraiche.



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...