Om

19 september 2013

fredagsmy... nej jag menar onsdagsmys

Oj, vad vi (läs jag, men två döttrar var inte direkt svårövertalade) blev sugna på det här igår! Det var ju evigheter sedan, så vi struntade i att det "bara" var onsdag och körde myskväll.





Bästa pizzadegen ever


1/2 paket jäst
1 tsk salt
2 dl fingerljummet vatten
1 msk fiberhusk
1/2 dl olivolja
5 dl glutenfri mjölmix
1 tsk bakpulver

Smula ner jästen i en bunke, salta och låt stå medan du värmer vattnet. Lös upp jästen, blanda i fiberhusk och låt svälla 10 minuter. Häll i mjölmix och olja och arbeta degen kraftigt, helst i maskin. Till sist i med bakpulvret, se till att det blandas ner ordentligt i degen, inte mer. Låt jäsa under duk cirka 30 minuter.

Dela den kletiga degen i två eller tre delar. Det går lite lättare att forma den om du doppar händerna i lite mjölmix. Platta ut direkt på smorda eller bakplåtspappersklädda plåtar. Grunda med tomatsås och lägg på valfri topping. Igår blev det välrökt skinka, parmaskinka, champinjoner, ananas, parmesanost, ruccola... Grädda i 180/225 grader (varmluft/vanlig) i 15-20 minuter. Färidgt när osten börjat bubbla och få färg.

1 kommentar:

Kjersti sa...

Klart man kan pizzamysa en vanlig onsdag! Den ser dessutom väldigt god ut! Du efterlyste ju glutentips från Polen. Kika in hos mig så har jag resereferat från vår lång-weekend. Och lustigt nog såg jag att "vårt" hotell dök upp som annons i din blogg. Det var verkligen toppenbra!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...