Om

18 september 2013

ett annat sorts bröd

Det här brödet blev gott och segt. Ni som hängt här vet att mitt mått på ett gott bröd starkt hänger ihop med hur seeegt det blir. Inte det lättaste att få till när det gäller glutenfritt. Idag hade jag tänkt göra ett ljust bröd till miss June. Har nästan uteslutande bakat med grova mixer på senare tid eftersom jag gillar det bättre, men nu tänkte jag vara lite mammagullig och göra det som hon gillar bättre. Ljust. Mixen är ljus, men hoppsan, det råkade ändå bli lite grovt...

Brödbullar 10-12 st


1 paket jäst
5 dl kallt vatten
1 dl mjölk
1 msk vit sirap
1 tsk salt
1 msk fiberhusk
knappt 1 dl krossade linfrön
2 dl havregryn
400 g ljus mix

Lös upp jästen i vattnet. Häll i allt utom mjölet och veva runt i maskinen tills allt blandats ordentligt. Låt svälla 10 minuter. Blanda ner mjölet och arbeta degen ordentligt, min maskin gick säkert i 10 minuter... Låt jäsa övertäckt tills degen når upp till kanten på bunken, 2 timmar kanske?
Klicka ut bullar på plåtar, grädda i 210 grader varmluft 10-15 minuter. Låt svalna på plåten under bakduk.





Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...