Om

20 januari 2013

alltid på en söndag

Jomen, nu står jag här i köket vid spisen igen, som nästan alla söndagar. Jag har varit i en okreativ, mörk, tråkig period ett tag, men börjar äntligen se ljuset i tunneln. Jag mår faktiskt inte bra när jag inte får pyssla och fixa. Eftersom vi (läs jag) försöker äta lite nyttigare, blir det grövre bröd som bakas idag. Receptet är hämtat ur Elisabeth Ekstrand Hemmingsons bok "Glutenfri mat". Jag har i vanlig ordning anpassat receptet lite så att det passar för vad som råkade finnas hemma. Det blev gott hursomhelst!

Grovbullar 16 st


1 paket jäst
1 tsk salt
5 dl vatten
1 dl Fibrex flingor
2 msk linfrö
1 msk fiberhusk
2 msk olivolja
1 dl kesella
750 g mjölmix (idag Sempers grovmix och mix med fiber)
1 ägg till pensling
solrosfrön att strössla med

Smula ner jästen i en bunke, salta. Värm vatten till 37 grader och lös upp jästen. Blanda ner olja, Fibrex, fiberhusk och linfrön. Blanda runt och låt stå i 10 minuter. Blanda ner kesella och det mesta av mjölmixerna. Arbeta degen i maskin en stund. Låt sedan jäsa övertäckt i 30 minuter. 
Strö lite mix och ta upp och knåda degen. Dela i två delar och rulla varje del till en längd som du delar i åtta delar. Forma till runda eller avlånga bullar och lägg på bakplåtspappersklädda plåtar. Täck med bakduk och låt jäsa ytterligare 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strössla med solrosfrön. Grädda i 250 grader (eller bägge plåtarna på en gång på varmluft 200 grader) cirka 10-15 minuter. Frys som vanligt in dem som inte går åt direkt.





Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...