Om

6 oktober 2013

söndagmiddag

Vi målar om i frk Julies rum och röran har på något underligt vis spridit sej till resten av huset. Någonstans i stöket måste det ändå fixas söndagmiddag och efterrätt och slutpåveckanmys. Eftersom det är höst blir det gryta (recept kommer senare) och äppelpaj. De ljusa Finax- och Sempermixerna är slut men jag har en massa annat mjöl i skåpet. Pajbotten blev till efter mantagervadmanhaver-principen, som ju funkar rätt bra hos oss...

Pajdeg


1 1/2 dl rismjöl
1/2 dl kokosmjöl
1 dl havremjöl
½ dl råströsocker
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 msk fiberhusk
125 g smält smör
2-3 msk kesella

Fyllning


4 äpplen, gärna svenska
några msk marmelad (jag tog naturligtvis min fina, supergoda presentmarmelad)

Rör ihop degen och tryck ut i en pajform. Nagga botten och låt vila i frysen 10-15 minuter. Förgrädda i 175 grader varm ugn 10 minuter. Skär under tiden äpplen i fina klyftor. Lägg äppelklyftorna någorlunda fint på botten och pensla dem med marmeladen. Höj värmen till 200 grader och grädda i 20-25 minuter. Låt svalna lite och servera med glass eller vaniljsås. Det blev så gott med den lilla hettan från chilin i marmeladen. Mums!



2 kommentarer:

Kjersti sa...

Pajen ser supergod ut, och pajskalet ser också jättefint ut. Mycket bättre att använda "rena" mjöler än färdiga mixer tycker jag!

missjuneochjag sa...

Tack Kjersti, ja den blev jättegod. Jag är ju mest van vid mixerna, men börjar våga gå ifrån dem alltmer. Då är det kul när det blir bra!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...