Om

15 oktober 2013

nu gör jag det

Inte för att jag följer alla mattrender som svischar förbi, men sedan jag först läste om den här rätten för kanske ett år sedan, bestämde mej för att det här måste jag testa. Och plötsligt händer det! Igår kväll baddade jag in ett kilo fläskkarré (som jag annars aldrig köper) med kryddor och idag stod köttet och gosade i ugnen medan jag var på jobbet. Så praktiskt. Sedan var det bara att "gaffla" isär och servera.

Pulled pork


1 drygt kg fläskkarré
4 vitlöksklyftor
1 1/2 msk paprikapulver
1 msk farinsocker
1 msk malen spiskummin
1 msk flingsalt
1 1/2 tsk cayennepeppar

Sås


2 dl ketchup
1/2 dl äppelcidervinäger
1/2 dl farinsocker
1 msk kalvfond
2 msk whisky
1/2 tsk tabasco
1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar

Stick i köttet med en gaffel (för att kryddorna ska kunna ta sig in). Skala och finhacka vitlöken. Blanda med paprikapulver, farinsocker, spiskummin, flingsalt och cayennepeppar och gnid in köttet. Lägg i en ugnssäker form. Täck med plast. Låt stå ca 12 timmar i kylen, tex över natten.

Sätt ugnen på 125 grader. Ta bort plasten från köttet och ställ det mitt i ugnen. Låt stå i 8 timmar, gärna längre. Man kan säkert ha lock på formen, men jag var rädd att köttet skulle smaka för "kokt" och lät det stå utan lock.

Blanda alla ingredienser till såsen i en kastrull och låt koka upp. Koka ett par, tre minuter och låt sedan såsen kallna. Pensla köttet 3–4 gånger med såsen när cirka 1 timme återstår av tillagningstiden. Ta ut och låt svalna litegrann.



Väl värt väntan kan vi alla lova! Inte en gnutta slams eller fett, bara gott, smakrikt kött. Vi serverade med en fräsch cole slaw, minirösti och den goda såsen. 

2 kommentarer:

Kjersti sa...

Great minds think alike, haha! Din variant låter också supergod!

missjuneochjag sa...

Jamen så är det ju Kjersti! Det blev verkligen jättegott. Det gör vi om!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...