Om

14 juni 2013

sommarkaka

Lite idéer och inspiration hämtar jag just nu från den här:



Jag bakade den här:



Som blev så här:



Smaken blev jättegod och utseendet beror nog mest på att jag inte har en trelitersform utan fick fördela smeten i två formar istället. À la glutenfri gör man iallafall så här:

Lemon bundt cake cirka 16 bitar



6 dl mjölmix (tog Finax röda)
1 tsk bikarbonat
1 tsk fiberhusk
1 tsk salt (inser nu när jag skriver detta att jag glömde det, blev bra ändå faktiskt)
175 g smör (rumsvarmt)
5 dl socker
5 ägg
rivet skal och saft av en stor citron
1 1/2 dl mezeyoghurt

Glasyr

2 dl florsocker
2 msk citronsaft

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en stor form (3 liter). Blanda mix, bikarbonat, salt och fiberhusk. Vispa ägg och smör pösigt och vitt. Tillsätt äggen ett i taget. Rör ner mixblandning, citronsaft och skal samt yoghurt och rör slätt. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen cirka 60 minuter (mina två formar fick 40 minuter och det blev bra). Låt kakan svalna en stund i formen, vänd sedan upp på galler och svalna helt innan du blandar glasyren och ringlar över.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...