Om

8 juni 2013

min vän gazpacho

Ni som hängt här ett tag vet att jag gillar soppa. Och den allra bästa soppan är gazpachon. För att den ska funka måste det vara varmt, därför längtar jag extra mycket till sommaren, till gazpachotiden. Är det varmt, finns det nästan alltid en tillbringare gazpacho i min kyl.






Bästa gazpachon 4 p


1 stor skalad tomat
1/2 gurka
1/ gul lök
1/4 urkärnad grön paprika
1 liter god tomatjuice
2 msk olivolja
2-3 msk vinäger (vit balsamvinäger är gott)
några stänk tabasco
1- 1 1/2 tsk salt
några korn svartpeppar
ev en liten vitlöksklyfta

Dela grönsakerna i bitar och mixa dem med cirka hälften av tomatjuicen till en puré. I en stor tillbringare eller skål blandar du sedan purén med resten av juicen och krydda med salt, peppar, tabasco, olja och vinäger. Täck skål/tillbringare och kyl soppan i minst två timmar före servering. Strax före servering kan du, om du vill, pressa i lite vitlök i soppan. Servera sedan med brödkrutonger och lite extra finhackad gurka och tomat. B.Ä.S.T.A. - jag lovar!


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...