Om

24 juni 2013

RÅGbröd

Detta är ett av få bröd som jag verkligen, verkligen saknar. Är extremt uppspelt efter att ha hittat receptet komponerat av Oscar Målevik. Men rågbröd? Verkligen? Jag hänger inte upp mej på att det inte är en flinga råg i rågbrödet (och tur är väl det) utan testar och hoppas, hoppas att det ska smaka likt det danska, dejliga originalet.




Glutenfritt danskt rågbröd


1 msk psylliumfröskal
2 msk malen spiskummin (jag är skeptisk, tar 1 msk)
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
1 dl pumpakärnor
2½ dl kokande vatten
2 dl majsmjöl
1 dl bovetemjöl
1 dl rismjöl
2 tsk bikarbonat
2 tsk salt
25 g jäst
½ rivet äpple
1½ dl filmjölk
1 dl mörk sirap


Sätt ugnen på 250° och sätt in en tom plåt i mitten av ugnen.
Blanda psylliumfröskal, spiskummin och fröerna noga och slå på kokande vatten. Blanda snabbt ihop skållningen och låt stå och svälla ca 5 minuter.
Blanda alla torra ingredienser och rör sedan ner skållningen och resten av ingredienserna. Blanda väl, gärna i en degblandare. Degen behöver inte bearbetas länge, men blanda väl så det inte blir några klumpar av skållningen eller jästen.
Häll degen i en oljad brödform. Tryck till degen, med fuktiga fingrar, så att det inte blir några luftfickor. Toppa med lite bovetemjöl och låt jäsa under bakduk ca 30 minuter.

Sätt in brödet i ugnen och häll samtidigt några matskedar vatten på den varma plåten. Stäng luckan fort. Sänk värmen till 200° och grädda brödet ca 1 timme.
Stjälp upp brödet på galler och låt det kallna under bakduk.



Jomen, det blev gott, saftigt och gott, men något danskt rågbröd var det i.n.t.e. Jag kommer absolut att göra det igen och då kanske jag vågar mej på hela 2 msk spiskummin. Jag tror också jag skippar sirapen och hoppas på ett bröd än mer i min smak.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...