Om

5 februari 2013

semlor in the making

Såg ni glutenfria semmelbakningen på TV4s Nyhetsmorgon? Gissar att det är en gottgörelse för tabben veckan innan, där en bagare (!) sa att vissa glutenintoleranta nog kunde tåla surdegsbröd... pffff...
Jag blev iallafall inspirerad att baka semlor, trots att jag bestämt att inte göra det i år. Själv klarar jag mej utmärkt utan den kladdiga, gräddstinna bullen, tycker faktiskt inte om semlor så värst mycket. Förra året bakade jag eftersom Miss June plötsligt längtade. Men hon ville inte ha mandelmassa i. Och helst inte en massa grädde heller. OK, så på fettisdagen fyller den som så önskar bullen med mandelmassa och grädde, men den går säkert att äta som en vanlig torr bulle också... Receptet är hämtat här. (Jag väljer ändå att skriva ut receptet, ifall länken slutar att fungera).


Glutenfria semlor 12 st


1 dl strösocker
2 dl rismjöl
½ dl potatismjöl
2 msk psylliumfröskal (Fiberhusk alltså)
2 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma
en nypa salt
50 g smält smör
3 st ägg
3 dl filmjölk

Sätt ugnen på 230° och sätt in en tom plåt nederst. Blanda alla torra ingredienser först, tillsätt sedan det smälta smöret, äggen och filmjölken. Blanda degen väl och klicka ut den i stora, smorda muffinsformar på en plåt. Sätt in dem i ugnen och skvätt en matsked vatten på den tomma heta plåten och stäng luckan fort. Öppna inte ugnen förrän bullarna fått fin färg, 15–20 minuter.
Låt dem kallna väl, helst över natten under plastfolie. Mina ligger nu i frysen i väntan på fettisdagen.






Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...