Om

3 februari 2013

Det helt spontana brödet

Söndag, slödag, bakdag... För en gångs skull kastade jag bara ihop ingredienserna till dagens bröd. Jag är inte mycket för att hålla mej helt och hållet till ett recept, men brukar vilja ha ett att luta mej lite mot. Inte idag tydligen. Jag smulade ner lite jäst, hällde på kall mjölk, nej, jag iddes inte ens värma den, duttade i lite havre, olja och salt. Och hällde ner mjöl och jag har ingen aning om hur mycket.... galet. Nu vet jag ju inte receptet på det här brödet som blev jättegott - frasigt på utsidan, fluffigt och luftigt på insidan...


Ett försök till recept 10 st brödkakor


1/2 pkt jäst
1 msk honung
1 tsk salt
2 tsk Fiberhusk
5 dl kall mjölk
1 dl havre (alltidalltid a.l.l.t.i.d. Sempers)
2 msk olivolja
1 dl rismjöl
och här blir det riktigt svårt, vetinteallshurmycket Finax röda mix
sesamfrön

Lös upp jästen i salt och honung och häll på mjölken. Blanda runt och i med Fiberhusk och låt svälla 10 minuter. Häll i havre, olja, rismjöl och sedan så mycket mjölmix att det blir "bra"... hmmm... Om du inte har bakat glutenfritt bröd förut, börja hellre med något av mina andra recept, då får du så småningom en känsla för när degen är "bra". Låt jäsa en timme. Klicka ut den kladdiga degen på plåtar, använd mjöldoppad sked att platta ut klickarna till kakor. Strössla med sesamfrön och låt jäsa ytterligare 15-20 minuter. Grädda bägge plåtarna på varmluft knappt 200 grader i 12-15 minuter, eller en plåt i taget i "vanlig" ugn 225 grader.






Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...