Om

30 december 2012

kakbak

Det är inte ofta jag bakar kakor, tiden i köket går mest åt till matlagning och brödbak. Medan bröddegen jäser och regnet öser ner utanför fönstret testar jag dessa enkla "kakor". Kan ju vara goda att ha i frysen...


Knäckiga havreflarn


150 g smör
2 dl socker
1/2 dl sirap (mörk eller ljus)
1/2 dl grädde
2 dl havregryn - ja, alltid Sempers
3 dl mjölmix, idag Finax (bakar mer och mer med det märker jag)
1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och blanda sedan med alla ingredienser. Klicka ut på bakplåtspappersklädda plåtar. Grädda mitt i ugnen i 5-10 minuter. De ska smälta ut till tunna gyllenbruna flarn. Jag klickade stort - och därmed blev det också väldigt stora flarn. Nästa gång tror jag det räcker med teskedsstora klickar. Trots det får nog dessa vara med på årets sista dessert - de blev goda!







Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...