Om

29 mars 2013

ljust

Solen strålar och vi gick runt sjön. Isen pratade med oss hela vägen runt och idag var första dagen jag kände att det luktade vår. Är det möjligt att det börjar på riktigt nu?




Det var länge sedan jag bakade ljust bröd, men jag kände för det idag. Brödet fick jäsa medan vi var ute - och det tog sej ordentligt! Tror det stod i bunken gott och väl i två timmar...




Ljusa brödbullar 16 st


1/2 paket jäst
5 dl vatten
2 nypor salt
1 msk honung eller brödsirap
1 msk fiberhusk
1 paket Sempers ljusa mix
sesamfrön

Smula ner jästen med salt och honung/sirap. Låt det gotta ihop sej en stund, lös sedan ut ordentligt med fingerljumt vatten. Häll i fiberhusken och blanda runt, låt stå cirka 10 minuter. Vispa i mixen och låt maskinen gå 6-7 minuter. Degen blir väldigt kladdig och ganska lös, men det är som det ska. Jäs övertäckt medan du gör något annat...
Klicka ut på två plåtar, strö över sesamfrön och låt jäsa igen medan ugnen värms upp (cirka 200 grader varmluft, 225 vanlig), kanske 10 minuter. Jag kör ju oftast i varmluft eftersom jag har dåligt tålamod att passa plåt efter plåt, det är så lätt när bägge plåtarna blir klara samtidigt. Grädda i 12-15 minuter och låt bullarna svalna luftigt täckta under bakdukar.



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...