Om

21 mars 2013

kex

Dessa goda kex brukar en arbetskamrat knapra på, hon får sällan ha dem i fred... Kexen är en variant på The knäckebröd som jag lagt ut tidigare (och som du hittar här). Dessa är nyttigare eftersom de innehåller de proteinrika chiafröna och kexen är naturligt glutenfria. Här har jag hittat receptet.

Frökex


1 dl linfrö
1 dl solrosfrö
1/2 dl pumpafrön
1/2 dl chiafrön
1 1/2 msk fiberhusk
1 1/2 dl kokhett vatten
1/2 dl kokosfett (tex Kung Markattas ekologiska)
ev torkade tranbär
lite flingsalt

Blanda alla torra ingredienser, rör ut fiberhusken ordentligt. Smält kokosfettet i kokande vatten och häll ner. Jag har liiite svårt för kokossmaken, även om den inte är så stark, så jag tar 1/2 dl rapsolja istället.
Bred ut på bakplåtspapper, använd handflatan, en kavel eller liknande. Jag tycker att det är enklast att platta ut med baksidan av en matsked. Det är viktigt att det blir tunt, smeten ska fylla hela plåten. Strö på ytterligare lite flingsalt. Låt vila i ca 5 min.
In i mitten av ugnen 150 grader i 50 minuter. Ta ut och bryt försiktigt i bitar. Är de fortfarande lite mjuka så eftertorka i den avstängda ugnen.





Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...