Om

20 november 2013

sött till mina söta

Tänkte bl a bjuda på det här på fredag, vad tror ni? Själv älskar jag kombon hallon och saltlaktris, men vi får väl se vad väninnorna säger... Ska provlaga - och provsmaka -  ikväll.




Lakritspannacotta med hallon och turkisk peppar 4- 6 p


5 dl vispgrädde
1 tsk lakritspulver
0.5 dl socker
3 st gelatinblad
hallon
turkiska pepparkarameller

Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Blanda vispgrädde och socker i kastrull och låt koka upp. Låt puttra ihop ett par minuter så att sockret smälter. Rör ned vaniljpulvret. Ta av kastrullen från plattan. (Det får inte koka när du lägger i gelatinbladen för då skär sig hela härligheten). Krama ur gelatinbladen och lägg dem i den varma gräddblandningen och vispa ner så att de löser sig. Häll upp i portionsglas och ställ att stelna i kylen minst 2 timmar.
Garnera med hallonen och krossad turkisk peppar.



2 kommentarer:

Kjersti sa...

Huga säger jag! Lakrits är en av få saker som jag inte klarar. Enda gången jag gillat lakrits är när jag var gravid. Då var jag fullständigt galen och åt 2 Käck om dagen. Så fort hon var född, no, no! Visst är kroppen konstig! Men vilken tur att smaken är delad, så njut du av din pannacotta!!

missjuneochjag sa...

För mej går det i perioder, men det är framförallt salt lakrits som jag frossar loss i. Det här blev jättegott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...