Om

14 november 2013

problem

Vill baka knäckebröd fast klockan egentligen är för mycket och jag är trött. Väga och mäta allt. Får tre gram för mycket av psylliumfröna, försöker krafsa ur dem ur skålen. Sur. Spiller mandelmjöl över halva golvet. Ännu surare. Julie dammsuger, min ängel. Degen är seg men omöjlig att kavla ut tunt utan att spricka. Svär. Sa ju att jag var för trött. Men så sätter jag tänderna i ett tunt, frasigt, ljummet knäckebröd, med smältande smör på, och det smakar ljuvligt. Så värt besväret! De enda problemen just nu - det blev för tunt (!) och det blev för gott. Och bilderna blir jättefula i det här novembermörkret.


Fröknäckebröd (från Nytt Bröd)


200 g vatten
35 g solroskärnor
30 g pumpakärnor
10 g chiafrön
10 g psylliumfrön
40 g mandelmjöl
7 g jäst
1/2 tsk salt
12 g fiberhusk

Mät upp (puh) och blanda allt väl, gärna med degblandare. Täck väl med plast och låt jäsa i 2 timmar. Dela degen i två bitar och kavla ut direkt på bakplåtspapper. Grädda i 40 minuter med varmluft 150 grader. Låt torka/svalna en stund i ugnen med luckan på glänt. 
En variant bland många fröknäckebröd. Jag har ju tidigare bakat det här som också blir jättegott. 

2 kommentarer:

Kjersti sa...

Jamen vilken tur att det var värt besväret och allt strul i alla fall!

missjuneochjag sa...

Ja det är verkligen Klantfia i farten ibland...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...