Om

9 november 2013

exakthetens lov

Efter att ha bakat glutenfritt i rätt många år nu har jag lärt mej att improvisera lite. Det brukar bli rätt bra ändå, man får ju in känslan i hur degen/smeten ska se ut och kännas för att det ska bli ett gott resultat. Jag gillar att baka och laga mat så. Det får gärna finnas ett recept som jag kan luta mej mot och sedan svänga fritt kring. Nu har jag bakat ytterligare ett bröd från fina boken "Nytt bröd". Det är för mej en del nya ingredienser och man måste väga och mäta allt. Men jag vill lära mej att baka mindre med de färdiga mjölmixerna och även om detta är lite pilligt, måste jag tillstå att resultatet har blivit väldigt gott. Förra veckans sirapslimpa smakade himmelskt. Dessa grova bullar, som jag har anpassat lite, likaså.


Fiberfrallor 8 st


550 g kall mjölk
20 g jäst
25 g rapsolja
10 g pofiber
10 g ljusa loppfrön
20 g strömald fibrex
100 g havregryn
30 g ljus mjölmix
70 g bovetemjöl
1 krm brödkryddor
1/2 tsk salt
20 g psylliumfröskal

Lös upp jästen i mjölken, saltet och rapsoljan. Häll i resten och arbeta i maskin i 5 minuter. Täck bunken med plast och låt jäsa i 2 timmar. 
Klicka ut bullarna på en plåt med hjälp av två skedar. Grädda i 230 grader varm ugn 25-30 minuter. Låt svalna helt innan du skär i dem. 

2 kommentarer:

Kjersti sa...

Bullarna ser riktigt goda ut!

missjuneochjag sa...

Ja de blev goda, men inte riktigt så goda som jag ville eller förväntade mej. Jag ska baka dem en gång till innan jag börjar ändra i receptet =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...