Om

12 november 2012

brrr

Jag vet att jag har lovat att välkomna november så gott jag kan, men jag säger bara brrr... Det är blött, rått, mörkt och kallt. Det är verkligen inte lätt att älska november. Trots alla värmeljus...

Jag bakar solrosbullar och proppar brödlådan full. Receptet är hämtat från Elisabeth HH:s bok "Bjud glutenfritt". Bullarna är fyllda med torkade aprikoser och idag varierar jag med att smula i lite fetaost.





Solrosbullar 16 st


50 g jäst
5 dl mjölk eller vatten
1 msk olivolja
1 msk fiberhusk
3 dl havregryn (Semper såklart)
1/2 dl solrosfrön
10 st torkade aprikoser, finhackade
1 paket fetaost, 150 g
7 dl (420 g) mjölmix

Smula ner jästen i en bunke. Salta. Värm vatten/mjölk till fingerljummet, knappt 37 grader. Lös upp jästen. Tillsätt olja, fiberhusk och havregryn och låt svälla 10 minuter. Rosta pinjenötterna i torr panna och blanda ner tillsammans med hackade aprikoser, smulad fetaost och det mesta av mjölmixen. Arbeta i maskin cirka 5 minuter. Pudra över lite mjöl, låt sedan jäsa övertäckt i bunken i 45-60 minuter.
Veva runt degen ett par varv i maskinen, pudra över lite mer mjöl och klicka sedan ut bullar på bakplåtspappersklädda plåtar med hjälp av ett par skedar. Jag brukar ha en bunke med lite mjöl i vid sidan om och "doppa" skedarna i, då är det lättare att få fason på den kletiga degen. Platta till bullarna lite grand och låt sedan jäsa övertäckta i cirka 30 minuter. Värm ugnen till 250 grader och grädda sedan i mitten i 8-10 minuter. Eller varmluft 200 grader, in med bägge plåtarna samtidigt i 10 minuter.

Väg gärna mjölet.

P.S. Detta är inlägg 100 - yey!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...