Om

19 januari 2014

Tapas night




Var det kanske lite synd om mina vänner i den kalla mörka januarikvällen? Jag tvingade dem att äta tapas eftersom jag fortfarande inte är så vidare värst sugen på att laga mat. Vinet får värma tänkte jag. Detta har jag i alla fall "lagat":

Champinjonsallad


200 g champinjoner i fina skivor
ett knippe persilja, finhackad
Dressing av lite, lite pressad vitlök, 1 msk vatten, 1 1/2 msk vit balsamvinäger, 1 1/2 msk olivolja 

Blanda allt, låt gärna stå en stund före servering. 


Salta mandlar


1 påse mandlar utan skal
salt, vatten

Lägg allt i stekpannan på högsta värmen. När vattnet dunstat är mandlarna "insaltade", rosta dem lite lätt i den torra pannan. Klart! 



Fröknäcke (LCHF-variant) 


2 dl solrosfrön 
1 dl sesamfrön
1 dl linfrön
2 dl pumpakärnor 
2 msk mandelmjöl (eller vad du gillar)
2 msk fiberhusk
5 dl vatten 
1 salt
flingsalt

Blanda ihop allt, det är väldigt löst och man tror att man gjort fel. Låt svälla minst en timme i bunke med plast över. Smeta ut på två plåtar med bakplåtspapper, strö flingsalt på och grädda i 160 grader varmluft cirka en timme. Låt svalna, lirka av bakplåtspappret och bryt i bitar. Gott! (Alla recept på fröknäcke blir väldigt gott tycker jag och har svårt att bestämma vilket jag gillar mest. Det här var väldigt enkelt att få ut på plåten, lättare än de övriga jag testat).

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...