Om

19 januari 2014

Nytt bröd från Nytt bröd

Igår fortsatte jag mitt baka-från-pärm-till pärm-projekt av "Nytt bröd" och gjorde deras fiberfrallor.
Eftersom en hel del av deras recept innehåller sojamjöl och jag ju inte tål det, har jag provat att ersätta det med annat och det funkar fint. Den här gången hade jag i rismjöl.


Fiberfrallor 8 st


550 g kall mjölk
1/2 pkt jäst
25 g rapsolja
10 g pofiber
10 g hela svarta psylliumfrön
25 g Fibrexflingor
100 g havregryn
70 g bovetemjöl
25 g rismjöl
1 krm brödkryddor
1/2 tsk salt
20 g psylliumfröskal

Blanda mjölk, olja och jäst tills jästen lösts sej. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta degen ordentligt, gärna i maskin. Låt degen jäsa övertäckt i 2 timmar.
Sätt ugnen på 200 grader varmluft. Klicka ut degen med mjölade skedar på bakplåtspapper. Grädda 20 minuter och var noga med att låta frallorna svalna helt innan du skär i dem. Nu blir det macka!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...