Om

11 januari 2014

Tacofredag

Jamen taco på en fredag? Inte helt likt oss, men efter att ha legat däckad av en migränattack i flera dagar krävdes comfort food!
Jag har inte ätit mjuka tacos på flera år och miss June har nog aldrig... Jag försökte baka tortillas en gång precis när jag fått min celiaki, men det slutade med tårar och kletiga degklumpar i hela köket. Behöver jag säga att diverse inköp av färdiga heller inte har varit lyckade...
Nu delar jag med mej av bästa tortillareceptet från "Nytt bröd". Degen var som sammet och hur enkel som helst att jobba med! Lyckan och fredagskänslan stor hos oss igår kväll.




Tortillas 10 st


1 tsk bakpulver
400 g kallt vatten 
150 majsmjöl
50 g rismjöl 
knappt 1 tsk salt
30 g fiberhusk

Blanda ihop allt till en smidig deg och låt vila en kvart. Ta upp degen på (majs)mjölat bakbord, dela i 10 delar. Kavla ut till runda (så gott det går) små plättar. Grädda i torr het stekpanna tills de får lite färg och känns torra. Lägg på tallrik, täck med handduk så att de inte torkar. Mums!
Jag frös in de som inte gick åt och hoppas på lite goda lunchwraps framöver. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...