Om

29 januari 2014

De där hjorthornen...

Fick en baguetteplåt av en kompis, glad! Nu måste den ju testas. Alla ingredienser finns för en gångs skull hemma, till och med hjorthornssaltet. Jag har i hela mitt liv, fram till helt nyligen faktiskt, varit förvissad om att det heter hjortronsalt. Sedan en dag läste jag lite mer noggrant och... Inte för att jag egentligen trodde att hjortron innehåller salt, men h j o r t h o r n? Va?

Baguetter 4 st


50 g jäst
1 msk fiberhusk
1 dl pofiber
1 tsk salt
2 msk honung
5 dl vatten
0,75 dl olivolja
1 tsk hjorthornssalt
2 dl rismjöl
8-9 dl Lailas mjölmix (den lila)

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt fiberhusk, pofiber, salt och honung. Värm vattnet och oljan till fingervarmt och häll i. Lös upp jästen och låt svälla cirka 10 minuter.
Vispa ner mjölet lite i taget och och sedan hjorthornssaltet. Degen skall inte kladda men inte heller vara för torr. Knåda i maskin minst 5 minuter. Täck med plastfilm och låt jäsa 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader varmluft. Knåda till degen och ta upp på lätt mjölat bakbord. Dela i fyra lika stora delar. Rulla ut varje del till en baguette och lägg på en plåt med bakplåtspapper eller i en baguetteplåt. Eftersom min nya plåt är för två bröd fick det bli två på varje slags plåt. Skåra bröden på diagonalen med en vass kniv. Täck och låt jäsa ytterligare 30 minuter.
Pudra lite mjöl över baguetterna. Ställ in plåten/plåtarna och duscha rejält med vatten in i ugnen. Då blir ytan på brödet härligt knaprig. Grädda 9-10 minuter tills baguetterna fått fin färg.
Låt svalna på galler under handduk och frys in de som inte går åt på bakdagen.


Ja, man ser vilka som har gräddats på vilken plåt. Jag tycker kanske att vissa är snyggare än andra, men här hänger det ju också på smaken. Baguetteplåtsbaguetterna vinner klart!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...