Om

23 januari 2014

att baka med fart

Brödet är tydligen slut och eftersom frukost måste innehålla bröd för somliga och jag inte hinner till affären nu, så måste jag baka. Hittar det här receptet på "nödbröd" och hinner nog baka samtidigt som jag piffar till mej själv inför kvällens bokträff. Tid för kreativitet? Pfff, inte jag, inte nu...

Långpannebröd


25 g jäst
4 dl vatten
30 g smält smör
1/2 tsk salt
ca 1/2 dl flytande honung eller brödsirap
2 krm brödkryddor
450 g Finax glutenfri mjölmix
olivolja att pensla med

Salta jästen, häll över honung/sirap. Värm vattnet till fingerljummet. Lös upp jästen helt. Smält smöret och häll i det tillsammans med mjölmixen och kryddan. Arbeta degen kraftigt, med elvisp eller i maskin ca 5 min. Häll degen i en smord liten långpanna (25x35 cm). Pensla med olivolja. Sätt ugnen på 200 grader. Låt brödet jäsa under duk i en halvtimme eller så lång tid det tar att duscha och blåsa håret torrt. Grädda mitt i ugnen i ca 25 min.



Hoppas det blir gott. Det är ju inte bakat med så värst mycket kärlek, mest stress...

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...