Om

4 juli 2014

tårtaschmårta

På grund av diverse allergier i familjen har vi alltid bakat Pavlova till kalasen. Mina döttrar har trott att Pavlova ä r tårta. Frk Julie har en önskan till kalaset och det är att få r i k t i g tårta. Hjälp! Hur gör man? Efter lite letande på det fantastiska nätet hittade jag den här tårtbottenmodellen. Värt att testa!

Till en form på 15 cm i diameter behövs 2 ägg + 1 tsk bakpulver + 2 tsk vaniljsocker
Till en form på 18 cm i diameter behövs 3 ägg + 1 tsk bakpulver + 3 tsk vaniljsocker
Till en form på 20 cm i diameter behövs 4 ägg + 1½ tsk bakpulver + 3 tsk vaniljsocker
Till en form på 24 cm i diameter behövs 5 ägg + 1½ tsk bakpulver + 3 tsk vaniljsocker
Till en form på 26 cm i diameter behövs 6 ägg + 2 tsk bakpulver + 4 tsk vaniljsocker
Till en form på 30 cm i diameter behövs 7-8 ägg 2 ½ tsk bakpulver + 4-5 tsk vaniljsocker

Ta tre lika stora glas och knäck ner äggen i ett av dem. Fyll det andra glaset med socker, upp till samma nivå som äggen når i det första. Fyll det tredje glaset med hälften potatismjöl, hälften glutenfri mix. Lägg till lite extra mix. För botten med chokladsmak, ta 1/3 kakao och 1/3 av varje mjölsort. Spännande och enkelt eller hur?



Vispa ägg och socker pösigt, blanda de torra ingredienserna väl. Sikta försiktigt ner blandningen i äggsmeten. Smörj formen och klä den med bakplåtspapper, gör en rundel till botten och klipp ut remsor till kanterna.Ta till lite extra på höjden (nej, hårklämmorna åkte inte med in i ugnen...)


Jag tog 5 ägg till min tårta och gräddade den i 45 minuter. Jag lät den svalna ordentligt innan jag tog mod till mej att dela den. Jag har en tårtdelarmoj som legat längst ner i kökslådan i massor av år som nu äntligen fick testas. Jag penslade sedan bottnarna med flädersaft så att de blev saftiga och fyllde med (färdigköpt, ssschhhh!) hallonmousse. Nu får den vila i kylen tills i morgon. Jag ska också vila och fira att de äntligen är s e m e s t e r!


Tror jag pyntar med den här frostingen (jag kan ju ändå inte äta tårtan pga äggen).

Nutellafrosting


225 g smör
50 g cream cheese (kan uteslutas)
1 msk kakao ( kan uteslutas)
6 dl florsocker
3 tsk hett vatten
4 rågade matskedar nutella

Vispa det rumsvarma smöret fluffigt tillsammans med cream cheese. Häll i kakao och rör om. Blanda i hälften av florsockret och vattnet. Rör om och häll i resten av florsockret och vattnet. Vispa tills allt är blandat och häll sedan ner nutellan. 


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...