Om

23 februari 2014

min tårta

Igår bakade jag loss på en riktigt smarrig (?) tårta som alla andra får frossa i på mitt kalas idag, alla utom jag. Jag kan inte längre äta ägg och orkar inte riktigt ta in det utan låter hellre bli att äta sötsaker och desserter och födelsedagstårtor ett tag framöver. Lika bra att kasta i lite Nutella som jag inte heller tål. Det var en lite märklig känsla att baka utan att smaka ens en gnutta på smeten. Jag hoppas att den ska smaka - den ser i alla fall god ut!

Semifreddotårta med Nutella


2 marängbottnar (baka egna för all del, jag köpte färdiga för jag iddes ínte baka)
5 dl vispgrädde
1 burk Nutella
4 ägg
2 msk socker
hallon eller jordgubbar till servering

Lägg ena marängen i botten på en form med löstagbar botten. Separera äggen och vispa vitorna med 1 msk socker till fast skum. Vispa gulorna fluffigt med 1 msk socker i en annan bunke, vispa grädden i en tredje. Krossa den andra marängbotten och blanda försiktigt ihop allt. Värm Nutellan så att den blir lite lös och ringla ner i smeten. Fyll formen med smeten och frys i minst 4 timmar, men låt gärna stå över natten. Ta ut en halvtimme före servering, lossa kanten försiktigt och lägg på hallon eller jordgubbar. Njut av gästernas glada miner!


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...