Om

22 februari 2014

det stackars brödet

Idag är det fullt upp med lördagsstädning, övningskörning, tvätt och komma i ordning efter London (resväskorna ligger fortfarande huller om buller halvt urpackade...) Lite kalasfix inför morgondagen klämmer vi också in på schemat. Därför blir det att kasta ihop något brödaktigt snabbt. Det var verkligen länge sedan jag bakade och har därför inte så mycket hemma, så i vanlig ordning fick det bli lite mantagervadmanhaver-bröd.


12 - 14 stackars brödbullar


50 g jäst
1 msk mörk sirap
1 1/2 tsk salt
5 dl vatten (tog kallt vatten eftersom jag visste att degen skulle få stå en bra stund på jäsning)
1 msk fíberhusk
3 glunkar olivolja, kanske 1/2 dl?
1 dl mjölk
1 msk kesella
1/2 dl pumpafrön
1 dl havregryn (Sempers såklart)
olika mjölsorter sammanvägt till 500 g (jag tog bovetemjöl, majsmjöl och Finax röda mix)

Smula ner jästen i en bunke, salta och häll på sirapen. Låt jästen lösas upp en liten stund innan du blandar ner vatten, mjölk och fiberhusk. Låt svälla 10 minuter. Blanda ner havregryn och mjölsorterna, olivolja, pumpafrön och kesellan. Arbeta degen väl i maskin cirka 5 minuter och  låt sedan jäsa väl täckt under duk. Min hamnade mitt emellan shopping och övningskörning och blev nog ståendes närmare 3 timmar och var jättefin när jag kom hem. Klicka ut degen med hjälp av mjölade skedar på två bakplåtspappersklädda plåtar. Grädda cirka 15 minuter i varmluftsugn 215 grader.



Inte så stackars oss som ska äta brödet nu - det blev jättegott!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...