Om

11 april 2013

vårsoppa


Idag är jag trött och har ont i halsen - kanske skrattade jag mej hes igår på vår bokklubbskväll, kanske grät jag mej sjuk efter att precis hunnit läsa ut "vår" bok - den var jättebra!

Tyvärr glömde jag ta ett enda kort, lånar därför ett kort på soppan vi bjöds på. Här är i alla fall receptet.

Simbasoppa 4 p


2 morötter
1/2 purjolök
1-2 tsk röd currypasta
1 burk krossade tomater (à 400 g)
2 burkar kokosmjölk (à 400 ml)
1 1/2 msk finriven ingefära
1 msk färskpressad apelsinjuice
1 msk färskpressad limejuice
1 1/2 msk asiatisk fisksås
1 msk konc kycklingfond
2 msk sweet chilisås
2 msk rapsolja

Skala morötterna. Dela dem på längden och skär i slantar. Ansa och strimla purjon. Fräs morot, purjo och currypaste i olja i en stor kastrull ca 3 minuter. Tillsätt övriga ingredienser och låt koka under lock ca 10 minuter. Rör då och då. Smaka ev av med mer limejuice och fiskksås. Servera och garnera med chiliflakes och koriander.

Recept: Simba – thaisoppa
Icas Simbasoppa



















Soppan var jättegod, värmande och stark, helt perfekt för en kylig kväll i okto... nej, jag menar april. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...