Om

27 april 2013

god morgon

Någon gång sa jag att jag inte gillade bröd och mackor längre. Sakta har jag nog ändrat smak sedan jag startade bloggen, för det här brödet blev banne mej gott - segt och med riktigt god smak.

Grova brödkakor 8 st


1/2 paket jäst
1 msk vit brödsirap
2 tsk salt
6 dl vatten
2-3 msk ströfibrex
1 msk fiberhusk
2 msk olivolja
1/2 dl solrosfrön
470 gram Finax grova mix (den gröna)

Som vanligt låter du jästen smälta en stund ihop med saltet och sirapen. Späd sedan med fingerljummet vatten (eller ta kallt om du tänker låta degen jäsa en längre stund). Rör ner fiberhusk och ströfibrex och låt svälla 10 minuter. Häll i olivolja, mjölmix och solrosfrön och kör i maskin 5-10 minuter. Låt jäsa övertäckt 1 - 1 1/2 timme. Klicka ut på plåtar, jag gjorde 8 rejäla brödbullar. Platta ut dem med mjölad sked och låt jäsa medan du värmer ugnen till 200 grader (240 grader varmluft). Duscha bröden med lite vatten och duscha rejält in i ugnen. Grädda cirka 15 minuter. Låt svalna utan duk på galler för rätta frasigheten.







Let's fika!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...