Om

29 januari 2016

Espresso

Om ni visste hur länge jag letat efter det här receptet! Jag tror jag bakade den här fantastiska kakan för 10 år sedan och sedan dess har jag letat. Ikväll ska mina kära bokklubbare få smaka på den här, som jag minns den, gudomliga kakan. 


Espressokaka 8-12 bitar


150 g smör
3 ägg
2 1/2 dl socker
2 msk vaniljsocker
3/4 dl ljus sirap
2 msk espressopulver
3/4 dl kakao
2 dl mjölmix
100 g mörk choklad
100 g vit choklad
1 dl hasselnötter
1/2 dl mandel
1/2 dl pinjenötter

Fudgeglaze

50 g smör
1 dl socker
1/2 dl ljus sirap
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
2 dl vispgrädde
250 g mörk choklad
flingsalt att strö över

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret till kakan och ställ att svalna. Vispa ägg och socker fluffigt, rör ner sirapen. Sikta ned kaffepulvret, kakao och mjölmix. Hacka choklad och nötter och mandel grovt. Vänd ner tillsammans med pinjenötterna. Rör försiktigt i smöret. Häll smeten i smörad och "kakaoad" form (40x20 alt springform) och grädda cirka 30 minuter i mitten av ugnen. Låt svalna. Under tiden gör du glazen. 
Smält smöret och häll i socker sirap, salt och grädde. Låt kolan sjuda i cirka 15 minuter, rör om då och då. Hacka chokladen och lägg i en bunke. Häll den varma kolan över och rör tills chokladen smält och glazen är slät. Bred över den avsvalnade kakan och strössla över lite flingsalt. Låt stelna i kylen till servering.

Till bokpratet serverar jag en vegetarisk gryta. Hittade receptet på den hos Kjersti, som har en toppenblogg om mat och hälsa. 

Och boken? Rekommenderas starkt!



2 kommentarer:

Kjersti sa...

Nämen, vilken överraskning! Så kul! Tusen tack för länkningen! Hoppas allt är bra med dig.

missjuneochjag sa...

Inte svårt att hitta godsaker hos dej Kjersti. Ha det gott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...