Om

12 januari 2016

Gott nytt år osv...

Redan nästan två veckor in på det nya året! Måtte A L L T bli bättre än 2015. Jag, som väl nästan alla andra så här års, startar nu ett sundare och förhoppningsvis - lyckligare år. Jag ägnar mej inte åt en summering av 2015, då det för mej och min familj, varit ett riktigt skitår.

Det blev ett fint avslut hursomhelst och det kom på min lott att fixa tilltugg till välkomstdrinken inför nyårssupén. Jag bloggar detta mest för att jag inte ska glömma bort receptet själv. Någon gång har jag hittat det på nätet, men nu är det som bortblåst. Så taget lite ur minnet, gjorde jag ungefär så här.

Ostbollar med krokant 20-25 st 


1 Kvibille ädelost, valfri sort
150 g naturell philadelphiaost
1 1/2 dl råsocker
1/2 dl flytande honung
1 dl mandel, hackas 

Koka ihop socker och honung till en krokant. Den har kokat klart när en droppe stelnar i ett glas kallt vatten. Rör ner mandeln och häll upp på bakplåtspapper och bred ut så tunt det går. Mosa ihop osten, rulla bollar, låt stelna i kylen. Hacka krokanten i småbitar, i mortel eller med hammare, eller vad du tycker är roligast. Rulla bollarna i hacket, låt stå svalt till servering.



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...