Om

14 januari 2016

Glashalt

För att matcha snön och kylan bakar jag en vit chokladkladdkaka idag. Jag vill egentligen hellre gå ut och gå, men jag är livrädd för att halka. Att säga att jag rör mej som en 94-åring så fort det gnistrar till av den första frosten, vore en skymf mot 94-åringen. Därför stannar jag hellre inne idag. Dessutom ska jag på finbesök i morgon och vill gärna ha med något gott att bjuda på.

Vit kladdkaka med hallon


100 g smör
125 g vit choklad
2 ägg
2 dl socker
2 1/2 dl mjölmix
1 tsk psylliumhusk
2 tsk vaniljsocker 
lite limesaft
1-2 dl frysta hallon (eller lingon föralldel) 

Sätt ugnen på 150 grader. Smält smöret och ställ att svalna. Hacka chokladen och smält över vattenbad. Vispa under tiden ihop ägg och socker tills det är fluffigt. Vispa i mix, husk och vaniljsocker. Blanda slutligen i choklad och smör och smaka av med lite limesaft. Häll smeten i smord och bröad form med löstagbar kant. Strössla över hallonen, tryck ner dem lätt i smeten. Grädda i mitten av ugnen cirka 30 minuter. 




Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...