Om

2 januari 2015

baka baka liten småkaka

Ni har kanske tröttnat på sötsaker och har nyårslöften, men det har inte jag! Jag fick ju bästa bakboken i julklapp av miss June och frk Julie och jag tror inte de misstycker om jag tänker baka mej igenom den från pärm till pärm. Det kanske rent av var deras plan...? 


Det är lite bökigt att väga alla ingredienser, tycker jag, men det är väl värt besväret. Hallongrottorna i första receptet blev fantastiska, smakade nästan exakt som "vanliga".  De blev dock inte så vackra...



Hallongrottor 25 st


120 g mandelmjöl
100 g rumsvarmt smör
50 g strösocker 
2 tsk vaniljsocker
100 g maizena, majsstärkelse 
30 g majsmjöl 

hallonsylt 

Blanda ingredienserna till en deg, dela degen i 25 bitar. Lägg varje bit i en form (av papper eller metall om du är lycklig ägare av sådana). Gör en liten grop i varje kaka och klicka försiktigt i lite sylt. Baka i 10 minuter på 200 grader. Njut! Det går fint att frysa de kakor som ev inte går pt direkt. Lucky me, jag ä l s k a r frysta kakor.   

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...