Om

23 juni 2014

tomt i skafferiet...

Jag fick lust att förnya mej lite och hittade på ett recept på boveteplättar. Eftersom jag nästan bara hade bovetemjöl och kokosmjöl i skafferiet fick det bli basen. Det straffade sej! Jag bollade med både äggvitor och no-eggpulver och allt slutade i en äcklig sörja. Miss June fick avsluta projektet och stekte plättar på mandelmjöl. Vid det laget var jag både sur och hungrig och det slutade med en skål yoghurt till lunch för min del. Sedan bakade jag bröd på den mix jag sparat. Det blev bra, eller ja, ganska bra. I nästa liv ska jag inte vara lat utan ta bilen och handla så fort det är tomt i skåpen. Eller ännu bättre, se till att det inte blir tomt i skåpen...


Grovt formbröd


1 tsk salt
1 pkt jäst
5 dl ljummet vatten
2 msk mörk sirap
50 g bovetemjöl
150 g ljus mjölmix
300 g grov mjölmix
1 dl naturell yoghurt
1 msk strömald fibrex
2 msk krossat bovete
1/2 tsk malda brödkryddor
2-3 msk olivolja


Smula ner jästen i en bunke. Salta och häll över sirap. Lös upp med fingervarmt vatten. Väg upp mjölsorterna och häll i tillsammans med övriga ingredienser. Låt gå i maskin cirka 5 minuter. Täck över och låt jäsa i 1 1/2 timme. Eftersom jag inte visste vad jag var sugen att baka ut degen till, lät jag den ligga kvar i bunken. Om det är formbröd du vill ha ska du nog klicka över degen i en smord form först, det gjorde jag först efter jäsning. Det blev ganska bra ändå. Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i 35-40 minuter. Låt svalna helt under duk innan du skär i brödet. Skiva och styckfrys in det som inte går åt.


Och kolla! HÅL i brödet - yes!






Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...